Zwabberbeleid

Cleaning Mop Closeup

Bij de coalitiebesprekingen in 2018, waar we nog aan hebben deelgenomen, was het al duidelijk dat punten als klimaatadaptatie en alternatieve, duurzame energievoorzieningen ingewikkeld zouden worden. Dat je de inwoners vanaf het begin moet meenemen in het proces, dat een NIMBY-reactie (Not In My Backyard) logisch is en dat uiteindelijk lastige knopen moeten worden doorgehakt om voor alle inwoners van Venray een veilige, gezonde en duurzame leefomgeving te creëren.

Met enige tevredenheid bekeken wij dan ook aan het begin van deze coalitieperiode het akkoord dat gesloten werd tussen CDA, VL en D66. Met als hoofdthema duurzaamheid en daarnaast inclusiviteit en veiligheid als rode draden, zagen wij een deel van onze eigen ambities terug in het programma. Daar willen wij ook graag onze schouders onder zetten!

We zijn nu een paar jaar verder. Hoe duurzaam zijn we geworden? Nadat kant en klare initiatieven zijn gecanceld, vervolgens rechtszaken gingen lopen, algemene criteria en voorwaarden pas naderhand worden vastgesteld, begint onze ambitieuze coalitie uiteindelijk de inwoners te vragen wat ze eigenlijk willen.

Beste coalitie, ongetwijfeld heeft u goede intenties, maar dit is zwabberbeleid. Weet u niet meer wat u wil, of u durft uiteindelijk de rug niet recht te houden? Of heeft u nieuwe inzichten of doelstellingen?

Uiteindelijk moet je niet kijken naar een akkoord of het programma, maar naar het beleid wat daadwerkelijk wordt neergezet. Daarbij bekruipt ons een heel ander gevoel dan dat we in het begin hadden. Dat van 1 stap vooruit en vervolgens twee stappen terug. Wat ging er toch mis?