Wordt vervolgd: de Spurkt

Warehouse

Begin februari verstrijkt na jaren de termijn van voorkeursrecht op koop van grond in de Spurkt die voorzien is voor het nieuwe industrieterrein. Hoe is het dan mogelijk dat dit onderwerp pas in de allerlaatste vergadering, in december op de agenda van de gemeenteraad is gezet, terwijl er nog veel vragen en twijfels onbeantwoord zijn? Wilde de wethouder de raad per se bij het kruisje laten tekenen?

Mooi niet dus; de raad besloot unaniem om het punt van de agenda te halen en hierover een extra raadsavond in januari te plannen om daarna een besluit te nemen.

In het plan wat de wethouder ons heeft voorgelegd staat geschreven dat het terrein vooral bedoeld is voor lokale bedrijven, maar de beoogde kavelgrootte doet iets anders vermoeden. En dat terwijl Venray niet eens de zeggenschap heeft over toekenning van de kavels. Het laat zich raden wat er dan gebouwd gaat worden: grote logistieke centra met buitenlandse werknemers waarvoor we geen fatsoenlijke huisvesting hebben. Wij passen daarvoor.

VVD Venray vindt dat een nieuw industrieterrein vooral werkgelegenheid moet opleveren voor Venrayse inwoners. Hoogwaardig voor de maakindustrie of kennisintensief.  Dus met kleinere kavels, die per definitie te klein zijn voor een distributiecentrum, maar ideaal voor Venrayse ondernemers die uit hun jasje groeien.

Als het daardoor langer duurt om alle grond te verkopen, accepteren we dat. Op die manier wordt Venray er beter van terwijl goede inpassing in de natuur juist kan zorgen voor verbetering van de biodiversiteit.

Dat is onze insteek voor het komend raadsoverleg.