Vage prestatieafspraken met Wonen Limburg

Voor u als huurder, starter, oudere, alleenstaande of woningzoekende is het nog niet zo gemakkelijk op de woningmarkt. Wonen Limburg heeft met gemeente Venray en Huurdersvereniging Noord-Limburg afspraken gemaakt over de betaalbaarheid en bereikbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid en de leefbaarheid van (nieuwe) woningen. Ook is er aandacht voor inwoners met bijzondere kenmerken. Dit alles in een contract met zogenaamde “prestatieafspraken”.

De gemeenteraad is namens de gemeente verantwoordelijk over deze (reeds ondertekende) afspraken, maar helaas bleken deze afspraken verre van concreet. De afspraken betroffen een opsomming van weinig zeggende “goede bedoelingen”, een handvol beloftes over “opzoeken van samenwerking” en “dat men wel wil meedenken”. Echte afspraken die te controleren of meetbaar zijn waren bijna niet te vinden.

Zo blijft het allemaal wel erg vrijblijvend. Daarom heeft VVD Venray dit dossier nogmaals op de agenda gezet.

Gelukkig gaf wethouder van der Putten tijdens de commissievergadering het belang van goede monitoring toe en beseft dat dit nu niet mogelijk is. Hij gaf ook aan het met ons eens te zijn dat de huidige methode van afspraken maken niet werkt en onderschrijft het gebrek aan concrete doelstellingen in het document.

Omdat er nog veel vragen van VVD Venray onbeantwoord zijn gebleven is besloten dit punt nogmaals te agenderen om Wonen Limburg, de gemeente en de huurdersvereniging opnieuw uitleg te laten geven. We gaan vragen om meer duidelijkheid en proberen meer toezeggingen te krijgen. We hopen zo het college te stimuleren om echt te gaan presteren!

Bas Künen, VVD Venray

Bas Künen