Wisseling van de wacht

Na de gemeenteraadsverkiezingen voorjaar 2018 zijn Bas Künen en ondergetekende aangetreden als nieuwbakken raadsleden. Zonder ervaring in het gemeentelijke politieke bedrijf, maar wel met een open en nieuwsgierige blik. Met ruimte voor verwondering over alles wat op ons pad kwam. Zo gingen we aan de slag omdat we serieus van mening waren (én zijn) dat Venray wel wat meer VVD kan gebruiken. Daarmee bedoelen we een wat meer zakelijke blik in een aantal dossiers.

Bijvoorbeeld, om in de tientallen samenwerkingsverbanden scherp de focus te houden op het belang van de Venrayse burgers en bedrijven. Ze kosten veel geld en we leveren er zeggenschap en autonomie voor in. Wat ons betreft moet daarom periodiek de vraag gesteld worden of ze nog wel voldoende meerwaarde opleveren.

Ook in de aansturing en bewaking van de grote lijnen van beleid zijn we kritisch. Elk jaar geld overhouden op de begroting lijkt mooi, maar is dat niet. Beleidsdoelen moeten worden omgezet in acties waarvan de effecten gevolgd kunnen worden. Zo niet dan bepaalt “de waan van de dag” de politieke agenda en worden de beleidsdoelen nooit bereikt. Dan kunnen we het geld beter teruggeven aan de burgers.

In die strijd gaat Bas Künen vanaf 1 april de rol van fractievoorzitter van mij overnemen. Een nieuw gezicht als “kartrekker” voor de VVD-Venray met nieuw elan! We zetten daarmee ook bewust een stap richting gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Ruimte voor de ambitie van de volgende generatie. Succes Bas, mijn steun heb je.