Vingeroefeningen

tuxedo and clarinet

7 juli komen er in de raadsvergadering van Venray een paar belangrijke financiële stukken aan de orde; de jaarrekening van 2019, de bijstelling van de begroting voor 2020 en de kadernota (= eerste opzet begroting) voor 2021 (en de jaren daarna). Best ingewikkelde kost, met dikke boekwerken met heel veel grote getallen erin. Om deze stukken te doorgronden zonder kennis van de financiële procedures is onmogelijk. Er gaat veel tijd in zitten en het is niet altijd even leuk werk. Toch is het volgens VVD Venray een essentieel onderdeel van de verantwoordelijkheid van alle raadsleden.

Afgelopen periode hebben ook een aantal andere partijen in Venray zich meer laten informeren bij de financiële afdeling van de gemeente over hoe Venray eigenlijk financieel in elkaar steekt. Ze hebben voorlichting gevolgd over de zogenaamde “planning en control cyclus”. VVD Venray juicht dit initiatief van harte toe, maar vindt het vervolg nog belangrijker.

Na de theorie is het tijd voor vingeroefeningen. Invulling geven aan de controlerende en kaderstellende taak van de gemeenteraad. VVD Venray nodigt de fracties van andere partijen uit om de nieuwverworven kennis toe te passen op de stukken en de cijfers nader te bestuderen.

Wat gaat (niet) goed? Waar zitten de risico’s? Is er gewerkt volgens de planning? Zo kan je bijvoorbeeld ontdekken dat er 15 miljoen meer is uitgegeven in 2019 (meer dan 1000 euro per huishouden!) dan oorspronkelijk begroot. Veel lastiger is om te achterhalen waar die miljoenen gebleven zijn. En welke (al dan niet geplande) dingen hebben we ermee gedaan?