Vertrek burgemeester

exit

Eind vorige week hebben we vernomen dat onze burgemeester gaat stoppen. Een aantal inwoners vroeg onze fractie om een reactie. Die willen we uiteraard geven.

Dat het vertrek zo snel na zijn aantreden al gebeurt is natuurlijk jammer. In de eerste plaats voor de burgemeester zelf. Maar ook voor de gemeente.

Wat is er nu precies aan de hand?

Met alle burgemeesters in Nederland wordt hun functioneren besproken. Dit staat gewoon in de wet. Dit wordt gedaan door een commissie met daarin de fractievoorzitters van alle lokale politieke partijen. Deze mensen hebben allemaal geheimhoudingsplicht. Dit is om de burgemeesters te beschermen.

In Venray is ook met regelmaat zo een functioneringsgesprek gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de aankondiging van vorige week. Waarom het in Venray niet functioneert naar verwachting? Het exacte verhaal is alleen bekend in deze commissie. Het CDA roept dat zíj altijd uitstekend met de burgemeester hebben samengewerkt en dat ze het daarom niet begrijpen. De taken en verantwoordelijkheden van een burgemeester gaan echter veel verder dan het goed kunnen opschieten met de lokale mensen van de eigen partij.

Een burgemeester moet goed overweg kunnen met de raad en het college. Als voorzitter van de raad staat hij of zij boven alle partijen en in het college is hij of zij ook de voorzitter. Er horen daarnaast ook verantwoordelijkheden bij de eigen portefeuille. De burgemeester heeft uiteraard veel externe contacten maar moet bovendien ook goed functioneren ten opzichte van het eigen ambtenarenapparaat. Ook kan het best zijn dat er bepaalde prestatieafspraken zijn gemaakt met de burgemeester. Tot slot moeten de commissieleden en de burgemeester het ook nog eens zijn over diens functioneren.

Kortom, het is niet makkelijk om burgemeester te zijn en het kan op veel plaatsen fout lopen. Waar dat in dit geval precies over gaat is dus vertrouwelijk en alleen bekend binnen de commissie.

VVD Venray betreurt het voortijdige vertrek van onze burgemeester, maar we hebben vertrouwen in de procedure die eraan vooraf is gegaan en in de zorgvuldigheid en integriteit van de commissieleden.

Soms is het beter om tijdig uit elkaar te gaan, zowel voor de functionaris als de samenleving waar deze zijn of haar functie uitoefent.