Vergeten driehoek, geen pleisters plakken!

Green bushes of marijuana. Close up view of a marijuana cannabis bud.

VVD Venray is blij dat gemeente Venray gaat onderzoeken wat er moet gebeuren om de steeds verder escalerende overlast in de zogenaamde ‘Vergeten Driehoek’ aan te pakken. Twee koffieshops exploiteren daar een florerend miljoenenbedrijf met alle gevolgen van dien voor de omwonenden in de driehoek (Langstraat, Paterslaan en Henseniusstraat) en de straten eromheen.

De overlast beperkt zich niet tot het evidente parkeerprobleem van de duizenden bezoekers die wekelijks uit de wijde omstreken hasj komen kopen, maar heeft ook langzaam maar zeker het wijkbeeld en de sfeer enorm verslechterd.

VVD Venray juicht de aanpak van deze problematiek toe, maar wij willen wel benadrukken dat dat volgens ons alleen kan als je het probleem in de kern aanpakt. Door het faciliteren van de business (met camera’s, of door bijvoorbeeld meer parkeergelegenheid te creëren of de openbare ruimte aan te passen aan de wietbusiness) veranker je deze praktijken juist dieper in het straatbeeld van Venray. Gedogen betekent niet dat de hele gemeenschap zich maar moet aanpassen.

De enige echte oplossing ligt daarom in de aanpak van de oorzaak van de problemen, niet in het bestrijden van de symptomen ervan terwijl ondertussen het probleem zich verder uitbreidt.

Nu wordt dus door de gemeente een onderzoek gestart om de situatie op te lossen. Maar zo ingewikkeld is de oplossing volgens ons dus niet. Verplaatst de hele handel naar een plek buiten de woonkernen! En als we dan tóch iets willen onderzoeken; Wat VVD Venray betreft mag onderzócht worden of die plek niet buíten Venray kan zijn!