Venray laat zich van een goede kant zien

De opvang van asielzoekers komt dagelijks in het nieuws. Breed landelijk draagvlak voor opvang ontbreekt en er wordt dwang ingezet om tot kortetermijnoplossingen te komen. Met de “aanwijzing” die we eind vorig jaar in Venray kregen werden we lokaal voor het blok gezet zoals nu in Tubbergen aan de orde is. Wij hebben als Venray onze veerkracht getoond.

Als lokale gemeenschap lossen we hiermee echter niet de problemen op die er nu zijn ontstaan. Een samenloop van factoren: de toestand in de wereld, het afschalen van voorzieningen en het tekort aan woningen etc. zorgt voor een penibele situatie in ons land. Venray neemt verantwoordelijkheid als het gaat om de opvang van vluchtelingen.  In het Raayland-gebouw vangen we Oekraïense vluchtelingen op en in de evenementenhal in Oostrum huisvesten we ruim 340 mensen die huis en haard hebben moeten verlaten.

Daarnaast voldoet Venray ruim aan de norm voor de huisvesting van statushouders. Al met al pakken we hier onze verantwoordelijkheid. Hiermee worden wel de grenzen opgezocht van wat we als gemeenschap kunnen dragen. Échte vluchtelingen verdienen opvang, dat staat als een paal boven water. Maar hoeveel kunnen we aan? Op de agenda komt binnenkort het onderwerp “langdurige opvang asielzoekers”. Hier zullen we samen eens een goed gesprek over moeten voeren met onze bestuurders, raad, inwoners en omgeving: óf er draagvlak voor is en wat eventueel de voorwaarden zouden moeten zijn.