Venray bloedt

Flowing Blood

Het bestuur van de huisartsen coöperatie Cohesie – nadat ze een paar weken geleden met droge ogen nog vertelden dat het zo een vaart niet liep – heeft vandaag het voorgenomen besluit genomen om de huisartsenpost in Venray te sluiten per 1 april komend jaar. Met een wollige beargumentering over de toekomst van de zorg als reden.

Naar de overtuiging van VVD Venray speelt slechts één werkelijke afweging een rol. De huisartsen in Noord-Limburg hoeven dan minder diensten te draaien. Alle andere argumenten vallen in het niet bij deze hoofdaanleiding.

De wensen, vragen en opmerkingen van de inwoners van Horst en Venray, gesteund door de respectievelijke raden en colleges, leggen ze naast zich neer. De vertegenwoordiging van patiëntenverenigingen worden totaal genegeerd en zelfs hun eigen achterban die in Venray werkt zit blijkbaar zo onder de duim dat Cohesie niet bang is voor een afsplitsing, zodat deze groep zelf de zorg zou kunnen gaan organiseren voor hun eigen patiënten.

Er wordt niet gewacht op het onderzoek van de NZA, of de antwoorden op de Kamervragen door het CDA en de VVD aan de minister. Toch spreekt het bestuur van cohesie over een zorgvuldig proces. Oh nee, beter lezen. Een zorgvuldig “intern” proces. Beste Cohesie, misschien wordt het tijd om ook eens naar anderen te gaan luisteren?

VVD Venray beraadt zich op vervolgstappen. We willen ons hier niet bij neerleggen en we hopen dit samen met alle andere partijen in Venray op te pakken.