Veilig wandelen op de singels

Steeds meer wandelaars in Venray maken het rondje over de singels. Een mooie afstand (5km) voor een gezonde dagelijkse portie beweging in de buitenlucht.

We zien uiteraard graag dat onze inwoners zich fijn kunnen bewegen en genieten in onze openbare ruimte. Maar juist die toegenomen populariteit van het wandelen op de singels brengt ook wat tekortkomingen aan het licht. Juist nu het daar drukker wordt. Voldoen de voetpaden wel?

VVD Venray kreeg hier vragen over van meerdere inwoners. Wij zijn uiteraard zelf gaan wandelen en kunnen het gevoel van onze inwoners beamen. Het “loopt” niet overal even lekker.

Onze eigen waarnemingen: Het is inderdaad erg druk met wandelaars. De singels hebben op sommige plekken helemaal geen stoep, met name in de noordoosthoek. Alle wandelaars lopen hier op het fietspad. Dit doen ze vanuit twee richtingen. Als er dan ook nog fietsverkeer bijkomt leidt dit tot chaotische en mogelijk gevaarlijke situaties. Op andere plekken is de stoep soms smal of slecht. In onze ogen kan dit leiden tot gevaarlijke situaties zeker wanneer voetgangers moeten uitwijken voor wandelaars van de andere kant. Dit uitwijken moet dan gebeuren bijvoorbeeld op het fietspad.

We hebben de volgende vragen gesteld aan ons college:

• Is ons College op de hoogte van de toegenomen wandeldrukte op de voet- en fietspaden langs de singels?
  • Herkent ons College de beschreven situatie op de fietspaden? Vindt ons College deze acceptabel?
  • Vindt ons college dat de voetpaden langs de singels overal breed en toegankelijk genoeg zijn?
    Zo nee, waar niet, wat kan beter?
  • Vindt ons College de verlichting op de voetpaden lans de singels overal voldoende om ’s avonds na de schemering veilig te kunnen wandelen?
  • Soms moet je een straat oversteken om het rondje te kunnen maken. Vindt het College dat dit overal veilig kan en dat er hiervoor voldoende verkeersvoorzieningen zijn?
  • Is ons College van plan om met een voorstel te komen om de situatie te verbeteren?