Twee ton nergens op gestoeld

modern natural old red retro royal seat shape sit sofa space style

VVD Venray stemde afgelopen raadsvergadering niet in met het volledige agendapunt over de Coronagevolgen. De impactanalyse en de voorstellen voor de vervolgaanpak waren concreet en goed uitgewerkt. Dit is ook essentieel om het economisch en maatschappelijk veld in Venray overeind te houden. Met dit gedeelte van het raadsvoorstel was niets mis en kwamen er ook vanuit onze zijde complimenten.

Minder te spreken waren we over het tegelijkertijd er “in fietsen” van een aanvullende arbeidsvoorwaarde voor de medewerkers bij de gemeente. Een thuiswerkvergoeding van €600,- voor 375 ambtenaren was toegevoegd als beslispunt.

VVD-Venray had dit onderdeel graag apart besproken. Thuiswerken dient door de werkgever uiteraard goed te worden gefaciliteerd. Op dit moment ontbreekt het echter nog aan een compleet uitgewerkt thuiswerkbeleid. Waarom dat niet eerst afwachten, dit zou immers voor de zomer klaar zijn. Daarnaast heeft de VNG gepleit tegen lokale regelingen. Zij willen de thuiswerkvergoeding een onderdeel maken van de CAO.

Er wordt ons nu €200.000, – gemeenschapsgeld éxtra gevraagd zonder gestructureerde en volledige onderbouwing. Het is onduidelijk of de €600,- vergoeding voldoende is. En wat gebeurt er met andere arbeidsvoorwaarden waar nu mogelijk minder gebruik van wordt gemaakt, zoals bijvoorbeeld reiskosten?

Tenslotte vonden we ook de timing en positionering bij het agendapunt niet gepast. We kunnen ons niet voorstellen dat onze ambtenaren willen wedijveren met de sectoren die zo hard geraakt zijn in onze samenleving. De zorg, de jeugd, de horeca, jeugdwerk, eenzaamheid en een middenstand waar het water aan de lippen staat.

Wat ons betreft waren deze twee ton nergens op gestoeld.