Toch advies voor de apenrots!

De participatieraad in Venray is een onafhankelijk orgaan met de taak om de gemeenteraad en het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd te adviseren.

De huidige participatieraad heeft in Venray twee kamers: Jeugd, Welzijn en Zorg (JWZ) en Werk, Inkomen en Onderwijs (WIO). In de toekomst wordt de raad omgevormd tot één geheel.

De manier waarop ons gemeentebestuur deze verandering begeleidde verliep allerminstprettig. Late communicatie, een betuttelende en zelfs denigrerende houding werd de gemeente verweten. Onze wethouder “herkende zich niet” in deze signalen. In de raadsvergadering heeft de wethouder beterschap beloofd.

Het college van B&W had ook voorgesteld om de rol van de participatieraad behoorlijk uit te hollen. De inwoners mochten niet meer adviseren of het proces blijven volgen. Alleen maar signaleren.

De participatieraad doet goed werk en is een club gemotiveerde mensen met een brok kennis, kunde en ervaring. Deze mensen, waarvan jammer genoeg al een gedeelte is afgehaakt vanwege de procesgang tot dusver, verdient een volledige rol en niet de uitgeklede versie die werd voorgesteld.

Gelukkig blijft uiteindelijk de formele advies– en monitorrol toch overeind. Dat was het resultaat van een mede door VVD Venray ingediend amendement. Dit amendement kreeg raadsbrede steun!
Het is mooi om te zien dat de gehele gemeenteraad hier heeft samengewerkt in het belang van de Venrayse inwoner. De raad heeft zich niet laten uiteendrijven door diverse politieke belangen.

We hopen dat er snel een nieuwe Participatieraad mag komen. We hebben hier vertrouwen in maar zullen het proces nauwgezet volgen. Eerst zien en dan geloven.

Bas Kunen
VVD Venray