1. Ik wil leven in een omgeving waar het prima leven is

Waar je goed en betaalbaar kunt wonen.

Een huis is meer dan een stapel bakstenen. Het is je thuis. De plek waar je je veilig en prettig voelt. Het is belangrijk om te wonen in een huis dat bij je past. Wij willen dat mensen op ieder moment in hun leven het juiste huis kunnen vinden en dat er altijd en overal mogelijkheden zijn om je huis aan te passen of door te stromen.

Door het beperkt aantal banen in het hoger segment en het slechte woningaanbod trekken veel jongeren noodgedwongen weg. Enerzijds moeten we zorgen voor aantrekking van de werkgelegenheid in Venray. Zo behouden we mensen voor Venray en kunnen mensen na hun opleiding terugkeren naar hun vertrouwde gemeente. Anderzijds moet Venray een forensengemeente zijn. Werken in Venlo, Nijmegen, Eindhoven, maar wonen in Venray. Om die reden moet het vooral voor jongeren ook mogelijk zijn tot een toegankelijke woningmarkt toe te treden.

Waar je afval makkelijk kwijt kunt, het water schoon is en het riool werkt

Iedereen woont graag in een schone, leefbare wijk of dorp. Het is normaal dat mensen zelf een bijdrage leveren aan het onderhoud en het schoonhouden van hun huis, tuin of balkon. De gemeente heeft ook een taak in het schoonhouden van de openbare ruimte, maar het kan niet zo zijn dat de inwoners deze ruimte gebruiken als stortplaats. De inwoners en bedrijven zijn natuurlijk in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun afval. De gemeente heeft echter ook een taak in haar rol met betrekking tot inzameling en afvoer.

Waar je kunt genieten van de natuur

We houden allemaal van de natuur. We genieten van ons platteland van de bossen en van de uitgestrekte velden, van de Peel en van de Maas, van de vogels in de tuin en van de dieren in de wei. Het is belangrijk dat we goed voor onze natuur zorgen. Tegelijkertijd willen we ruimte om te wonen; willen we geld kunnen verdienen en willen we niet in de file staan. We willen ook dat de natuur toegankelijk is voor recreatie. Groen en economie zijn geen tegenstanders van elkaar, maar kunnen goed hand in hand gaan.

De VVD vindt het belangrijk dat de bossen en natuurterreinen in beheer bij de gemeente goed worden onderhouden en goed toegankelijk zijn voor de Venrayse burger. De waarde van natuur wordt veel duidelijker als je er mag wandelen en fietsen, of er als kind mag spelen.