Stop de subsidie van onze coffeeshops!

Full frame Overhead shot of Cannabis plant against white backdrop

De coffeeshops in Venray zouden zelf ervoor moeten zorgen dat de buurt geen overlast heeft. In de praktijk doen ze dat niet. Waarom zouden ze ook. De gemeente gaat het immers voor ze oplossen met belastinggeld.

Afgelopen december is er (weer) een enquête in de buurt van de Vergeten Driehoek en omgeving verspreid. Onderwerp van de enquête: Welke verkeers- en parkeermaatregelen in de wijk kan de gemeente nemen zodat de buurt veiliger en prettiger wordt?

Het vreemde is echter dat deze maatregelen de coffeeshops juist helpen om hun zaken beter te doen, verder uit te breiden en meer klanten te bedienen.  Lost dat de problematiek, de ondermijning en de overlast voor bewoners en ondernemers op?

De gemeente was in de jaren 90 al van mening dat een exploitatievergunning voor een coffeeshop zou moeten worden geweigerd bij vestiging in een woonstraat. Zo valt terug te lezen in het beleid. Waarom houdt de gemeente Venray zich niet aan dit beleid?

Vanuit VVD Venray willen wij dat de coffeeshops uit de woonwijk verplaatst worden. Niet nu het probleem vooruitschuiven. Met parkeer- en verkeersaanpassingen worden de coffeeshops juist weer verder geholpen. Terwijl gemeente en de politie eigenlijk de taak hebben om te handhaven in plaats van coffeeshops te subsidiëren.

Laten we niet wegkijken en pleisters blijven plakken. We kunnen leren van andere gemeenten die een verplaatsing of structurele aanpassing hebben doorgevoerd. En niet alleen Venray is daarbij aan zet. Dit is een regionaal onderwerp dat ook op de agenda moet komen van de gemeenten om ons heen.