Stavoren (900), Pieterburen (450) en Venray (40.000)

Is de huisartsenspoedzorg in Venray straks even ver weg als in Stavoren en Pieterburen? Tot nog toe hadden deze twee plaatsen de grootste afstand tot een huisartsenpost op het Nederlandse vasteland. Als het aan de huisartsen in Noord-Limburg ligt, wordt Venray binnenkort aan dat rijtje toegevoegd.

De huisartsen van Cohesie hebben vanavond gestemd over de sluiting van de huisartsenpost in Venray. Ondanks dat de Venrayse huisartsen en misschien een aantal andere regionale huisartsen tegen hebben gestemd, vindt het merendeel van de voornamelijk in Venlo werkzame huisartsen dat het niet nodig is om de post in Venray open te houden. Binnen twee weken wil het bestuur van Cohesie nu een definitief besluit nemen. Tot zover dus de sussende woorden dat er nog niets aan de hand was, nogmaals, we voelen ons voor de gek gehouden!

Het is ook erg spijtig dat ook de garantie die de Venrayse huisartsen decennia geleden (bij de oprichting van de huisartsenposten) kregen dat ze invloed zouden hebben op beslissingen over de Venrayse huisartsenpost, ondanks hun minderheid, een einddatum blijkt te hebben.

De plattegrond is terug te vinden op de site van de overheid volksgezondheidszorg.info. Wij hebben de kaart even aangepast aan de toekomstige situatie. De nieuwe aanrijtijden die we gebruiken voor de kleurcoderingen zijn ons voorgehouden door Cohesie zelf, die ze in onze ogen wat rooskleurig houden maar laten we, om daar geen discussie over te krijgen, maar even uitgaan van dit “beste scenario”.

Wij willen ons hier niet bij neerleggen en zullen alles in het werk stellen deze sluiting te voorkomen!