Staatssecretaris naar Venray

Op vrijdag 16 september bracht de staatssecretaris van Defensie, Christophe van der Maat, een bezoek aan De Peel om daar met de inwoners het gesprek aan te gaan over de mogelijke reactivering van luchtmachtbasis De Peel. Aansluitend bezocht hij Venray om in een informele setting met onze lokale VVD-afdeling in gesprek te gaan. We kwamen in gesprek over verschillende onderwerpen waaronder stikstof, De Peel, asielopvang en het algehele vertrouwen in de politiek.

Deze bijeenkomst gaf ons de kans om onze zorgen en ideeën met de staatssecretaris te delen en te bespreken. Vooral het verloren vertrouwen in de politiek baart ons zorgen en dit komt vaak voort uit de landelijke omgang met de hierboven genoemde onderwerpen.

Wij hebben de staatssecretaris meegegeven dat wij begrip hebben voor de landelijke problemen, maar dat deze niet eenzijdig op, onder andere, Venray afgewenteld kunnen worden en hij beloofde hierop dat hij en de andere kabinetsleden hierover in gesprek blijven met de lokale partijen en burgers.

Ook werd inzichtelijk dat er – ondanks onze gedeelde partijachtergrond – toch wel duidelijk conflicterende belangen kunnen zijn tussen de landelijke en lokale politiek. De VVD is absoluut geen partij van het opdringen van bovenaf en in al deze belangrijke dossiers behouden wij dan ook onze eigen lokale, liberale inbreng. Het belang van de Venrayse inwoners en ondernemers staat voorop.