Schoon door de poort of in het ravijn?

Afgelopen dinsdag was de begrotingsbehandeling. Wij dienden o.a. een verzoek (amendement) in om de bijdrage van bijna 2,4 miljoen euro voor De Schól in Heide te schrappen. Niet omdat we Heide geen dorpshuis gunnen, maar vooral omdat de verhouding zoek is en ook omdat de gemeente Venray vanaf 2026 structureel geld tekort dreigt te komen. Zo bleek ook uit de aanbiedingsbrief met daarin de aankondiging van financieel zwaar weer.

Euro’s
Afgelopen dinsdag moest er een besluit genomen worden over 2,4 miljoen voor Heide. Heide heeft 505 inwoners. De orde van grootte bij De Schól is compleet zoek. Met dit plan geven we bijna 5.000 euro per inwoner van de gemeente Venray uit. Vanuit VVD Venray vinden wij dat bij het gestelde beleidscriterium ‘demografie’ – zoals dat er ligt en in de betekenis van het woord – ook naar de omvang van een dorp gekeken dient te worden.

Projectplan De Schól
Eerder dit jaar stond het projectplan van De Schól al op de agenda. We schreven er toen ook al een artikel over (lees hier: https://www.vvd-venray.nl/geen-open-eindregeling/).

Destijds stemden we ook tegen het besluit over het projectplan vanwege het criterium demografie (omvang, opbouw en samenstelling van de bevolking).

We staan achter het beleid om elke wijk en elk dorp te helpen een eigen wijkcentrum of eigen dorpshuis te realiseren, maar in de uitwerking is dit beleid volledig uit de bocht gevlogen. We kunnen het ook niet meer uitleggen, ook niet naar de andere dorpen waar ze met een simpele verbouw een veel lagere bijdrage ontvangen. We hadden daarom graag de 2,4 miljoen willen schrappen zodat we daarna opnieuw zouden kunnen beginnen met reële uitgangspunten. Helaas kregen we vanuit alle andere partijen geen steun voor ons wijzigingsverzoek.

Toekomst voor Heide
Wij hopen dat ze ook in Heide een toekomstbestendig gemeenschapshuis krijgen. Ze leggen namelijk zelf ook 1 derde deel in en moeten in de toekomst ook zelf hun broek op kunnen houden. Het moet financieel ook wel kunnen, ook of zelfs juist voor de inwoners van Heide.