Samenwerkingsakkoord “bouwen aan vertrouwen”

Vandaag presenteerden en ondertekenden wij samen met VENRAY Lokaal, D66-Venray en Samenwerking Venray het samenwerkingsakkoord Bouwen aan vertrouwen.
Daarnaast wordt er tijdens de raadsvergadering van 31 mei een nieuw college van B&W beëdigd, dat bestaat uit overwegend nieuwe bestuurders in Venray: Erik van Daal, Wim De Schryver, Daan Janssen, Martin Leenders en Jan Jenneskens. Huidig wethouder Jan Jenneskens sluit als vijfde wethouder voor maximaal een jaar aan, mede om het nieuwe college op gang te helpen.

Samenwerken waar het kan
Ondanks dat de brede samenwerking tussen zeven partijen niet haalbaar is gebleken, draagt het akkoord toch de naam samenwerkingsakkoord. Het akkoord bevat elementen uit de acht verkiezingsprogramma’s en er is met zeven partijen constructief samengewerkt aan het akkoord. Ondanks dat de eindstreep niet met alle zeven is gehaald, blijft het de wens om elkaar te vinden en de samenwerking op te zoeken waar het kan.

Onafhankelijk college
De partijen geven uitdrukkelijk aan met dit nieuwe college invulling te geven aan een nieuwe bestuurscultuur, waarbij het niet meer gaat over partij-denken en winst behalen als individuele partijen, maar waar de focus ligt op belangeloos en integer besturen. De samenstelling van het nieuwe college is dan ook in gezamenlijkheid tot stand gekomen. Harold Stevens: “We vinden het belangrijk dat het college onafhankelijk kan functioneren en besturen vanuit het algemeen belang. Het huidige college heeft dat vanuit het samenwerkingsakkoord uitstekend gedaan. Dit willen we dan ook graag zo voortzetten de komende periode”.