Samen voor Venray

2022 year concept

2022. Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Kansen voor onze mooie dorpen en wijken, kansen voor onze inwoners, voor de jeugd en de ouderen, voor onze ondernemers en onze bedrijven, voor de verenigingen en de voorzieningen. En kansen voor .. de politiek! Zeker omdat er over twee maanden gemeenteraadsverkiezingen zijn.

Met al die kansen die we krijgen is het belangrijk dat er een goed gemeentebestuur komt. Maar wat is dat dan? Een goed bestuur moet erg veelzijdig zijn:

Een daadkrachtig bestuur is effectief en pakt de regie. Een eerlijk bestuur zorgt dat het beleid en de procedures open en rechtvaardig zijn voor iedereen. Een verantwoordelijk bestuur zorgt voor een begrijpbare en sluitende boekhouding. Een transparant bestuur zorgt voor concrete en heldere plannen, de inwoners worden van tevoren geïnformeerd en er zijn volop mogelijkheid voor de inwoners om mee te doen. Een verstandig bestuur erkent en benoemt gevaren, problemen en dilemma’s en handelt daarnaar. Een dienstbaar bestuur is toegankelijk. Een integer bestuur biedt vertrouwen.

Laten we eerlijk wezen. Het imago van de politiek, zowel landelijk als lokaal, is erg belabberd. Dat kunnen we als politieke partijen alleen maar onszelf aanrekenen. Laten we vooral niet naar elkaar wijzen maar onze gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen om weer meer vertrouwen te krijgen van onze inwoners.

Ik hoop dat in Venray alle partijen (zowel politiek als andere belanghebbenden) in 2022 goed met elkaar in gesprek gaan, met respect voor elkaar, over de inhoud. Problemen oplossen en onze leefomgeving nog fijner maken waar dat kan. Samen voor Venray.