Roes met een luchtje

air balloons for halloween or birthday party

Wat niet verboden is, mag. Dat geldt sinds de uitspraak van de Hoge Raad ook voor de handel in lachgas. Met als gevolg dat Venray sinds afgelopen week, blijkbaar als eerste gemeente in Nederland, gezegend is met een lachgaswinkel. “Valse Lucht” is de veelzeggende benaming van dit etablissement.

Het zal bij veel inwoners van onze gemeente de vraag oproepen: wat te vinden van deze ontwikkeling? Burgemeester Gilissen heeft zijn opvatting al duidelijk gemaakt. Hij zegt er (1) niet blij mee te zijn, maar tevens (2) nu geen mogelijkheden te zien om het tegen te houden. Met het 1e statement zijn wij het als VVD Venray van harte eens, wat betreft het 2e statement vinden wij dat het college snel moet gaan onderzoeken welke mogelijkheden er wél zijn of gecreëerd kunnen worden. Veel gemeente hebben hier immers al actie in ondernomen.

Lachgas heeft als roesmiddel onder jongeren een relatief positief en onschuldig imago. Afgelopen tijd is duidelijk geworden dat aan het gebruik wel degelijk serieuze risico’s verbonden kunnen zijn. Acute gezondheidsproblemen zijn bijvoorbeeld mogelijk tijdens een ‘binge sessie’, waarbij in korte tijd veel lachgas gebruikt wordt. Van de lange termijn gezondheidseffecten is nog niet alles bekend, maar dat ze er zijn staat wel vast.

Lachgas is dus niet zo onschuldig als het misschien ooit leek. Dan helpt het niet als het zó openlijk beschikbaar is. Jongeren kunnen lachgas als ‘normaal’ gaan beschouwen. Alle reden voor het college om op zoek te gaan mogelijkheden om hier zoveel mogelijk paal en perk aan te stellen.