Rad voor de ogen

In de media wordt vrij positief gesproken over de “verhuizing” van het ziekenhuis. Toch is dat vreemd. De zoveelste zorgvoorziening gaat immers voor een deel verdwijnen uit Venray. We maken ons zorgen over deze trend.

VVD Venray vindt dat we deze verplaatsing moeten duiden zoals die is; een verschraling van de zorg. Niet mooier verpakken om de pijn te verzachten. Toch lijkt dat nu te gebeuren.

Het is ook maar de vraag of je na verplaatsing nog wel van een ziekenhuis kan spreken. Er komen in het nieuwe pand immers geen bedden. Daarnaast is het duidelijk dat er een aantal functies gaat verdwijnen. Operatiekamers bijvoorbeeld. Verdwijnen veel voorkomende operaties, zoals staar-, knie-, of heupoperaties uit Venray?

De PR-machine van de gemeente werkt goed: door verplaatsing van het “ziekenhuis” kan de voetbalclub een nieuw kunstgrasveld krijgen, ze spreken van een langgekoesterde wens. Geweldig nieuws voor SVV natuurlijk, maar dit argument mag je toch niet gebruiken om de leegloop van een elementaire zorgvoorziening te vergoelijken?

Volgens de gemeente biedt de ligging bij medisch centrum de Wieënhof de kwaliteit van de zorg ten goede door de nóg kortere lijnen en kennisuitwisseling tussen de zorgaanbieders. Navraag bij diverse zorgaanbieders leert ons dat dit onzin is en de beide openbare apotheken die straks op een steenworp van elkaar komen te liggen worden gewoon keiharde concurrenten.

Wij willen niet dat de inwoners van Venray een rad voor de ogen wordt gedraaid en zullen inzetten op een transparante dialoog om zoveel mogelijk voorzieningen voor Venray te behouden.