Op werkbezoek in Oirlo

Fascinerend was het. Op zaterdag 1 oktober stond er een werkbezoek van VVD Venray gepland naar AgXeed in Oirlo.

Het Nederlandse bedrijf AgXeed ontwikkelt autonome trekkers. Eind 2020 introduceerde het bedrijf een autonome rupstrekker (de Agbot). Eind 2021 volgde een autonome driewielige robot die ontwikkeld is als boomgaardspuit en onlangs introduceerde AgXeed ook een vierwielige robot.

We werden op het kantoor in Oirlo door de heren Sander Pop en Joris Hiddema ontvangen. Aan de hand van een presentatie en rondleiding in de grote hal en werkplaats lieten ze ons zien hoe het bedrijf in 4 jaar tijd gegroeid is naar een technisch hoogstaand bedrijf. Ze zijn gegroeid van 4 naar 25 personeelsleden. Ze groeien daarmee langzaamaan uit hun jasje.

Een Agbot is een combinatie van lichte autonome machines die te combineren zijn met de huidige machines van de boer en virtuele planningstools die complexe teeltwerkzaamheden mogelijk maken. Met dit systeem hoeven er geen zware machines de akkers op. Daardoor blijft de bodemstructuur beter behouden, hetgeen de opbrengst en de kwaliteit van de oogst ten goede komt. Ook is de Agbot besparend in arbeid en energie, iets dat in deze tijd heel actueel en schaars is.

Het was een leerzaam werkbezoek en de middag van het werkbezoek werd met een gezellige borrel afgesloten bij het Allemans café in Oostrum.