Op de vingers getikt

Woman using adhesive tape on injured finger

Van meerdere kanten, zowel politiek, ambtelijk als in de media is er verbaasd gereageerd dat VVD Venray tegen de begroting 2020 heeft gestemd. In de wandelgangen zijn we op de vingers getikt. Blijkbaar is zoiets in Venray “not done”.

Gebruikelijk is het in Venray om 8 uur over belangrijke, maar relatief van de begroting losstaande zaken te spreken. Daar dien je dan eventueel wat voorstellen voor in, die het al dan niet halen. Maar tegen de begroting stemmen doe je niet.

VVD Venray verbaast zich daarover. Sinds het aantreden van dit college hebben wij steeds onze zorgen uitgesproken over het uitblijven van concrete, meetbare plannen en doelen. Vorig jaar hebben we, uit coulance voor het nieuwe college, met de hand over het hart gestreken en voor de begroting gestemd. Maar vervolgens ligt er dit jaar weer een begroting voor, waarin ons college – zonder concrete plannen – voorstelt voor iedere Venraynaar een slordige 3000 euro per jaar uit te geven. Dit is belastinggeld van diezelfde inwoner van Venray. Zulke uitgaven moet je kunnen verantwoorden. Zonder concrete doelstellingen van tevoren wordt dat erg lastig.

Mede door onze tegenstem hopen we een verandering in gang te zetten. Deze moet leiden tot een helderder en concreter beleid. Een beleid waar je daardoor op kan bijsturen. Of op afgerekend kan worden.

Gelukkig krijgen we de laatste tijd steeds meer bijval van andere partijen. We hebben daarom wel hoop dat het in de toekomst beter wordt. Wij zullen er in ieder geval ons uiterste best voor blijven doen!