College met oog- en oorkleppen trekt lange neus

Reeds vorig jaar bij de aankoop van het Albert Heijn pand had het college slechts één doel voor ogen: “daar komt de bibliotheek straks in!”. Later bevestigde B&W dat nog eens in hun “visie” op de toekomstige bibliotheek. Zelfs naar de oproep van de voltallige raad (om de locatiekeuze los te koppelen) werd niet geluisterd. Het college stoomt met oog en oorkleppen recht op hun doel af en trekt daarmee een lange neus naar de raad.

Het college presenteerde onlangs een uitgewerkt plan waarin Biblionu méér gaat doen binnen de subsidiegrens. Er wordt een eenmalige bijdrage van € 132.000 gevraagd voor een doorstart van het vernieuwde werken in de bibliotheek. Tot zover was er nog niet veel aan de hand en lag er een redelijk goed verhaal. Maar wat schetst onze verbazing? Het college heeft wederom willens en wetens het plan vastgekoppeld aan een verhuizing naar het oude Albert Heijn pand. De gehele raad had een maand eerder unaniem aan het College opgedragen deze verhuizing juist los te koppelen van de inhoud van het bibliotheekwerk.

Voor VVD Venray blijft het belangrijk dat we een toekomstbestendige kwaliteitsbibliotheek krijgen in Venray. Dus willen we eerst beslissen over de inhoud van het bibliotheekwerk en pas daarna waar je dit het beste kan doen. Zie het als een vakantie. Eerst bedenken wat voor reis we willen en dan pas het hotel boeken. Als uiteindelijk blijkt dat we op strandvakantie willen zijn we blij dat we Asteria nog niet hebben vastgelegd!

Deze donderdag is hierover een raadsvergadering waar we constructief over de inhoud zullen meepraten.

Bas Künen
VVD Venray