Motie van wantrouwen tegen wethouder

referee hands with red card on football field

Berenschot heeft haar onderzoek afgerond. Maar met het rapport is de kous nog niet af. Zoals wij volksvertegenwoordiger zijn waar de Venrayse burger op vertrouwt, zo is ook een wethouder een volksvertegenwoordiger die men zou moeten kunnen vertrouwen. Een wethouder dient zich daarom aan de spelregels te houden, zowel geschreven als ongeschreven.

VVD Venray is het vertrouwen in wethouder Loonen gaandeweg steeds verder verloren. De laatste maanden hebben we gebruikt om hier zorgvuldig over na te denken en met elkaar, inwoners en ondernemers te overleggen. Ondertussen hebben we ook kennisgenomen van het Berenschot rapport, wat ons bevestigt in onze conclusie. De gedragscode integriteit van wethouders is geschonden. Wij constateren daarnaast een houding bij deze bestuurder dat hij meent dat alles is toegestaan wat niet expliciet verboden is. Dat misstanden die niet kunnen worden bewezen niet bestaan. Dat accepteren we niet. Zeker niet van een bestuurder in een dergelijke machts- en vertrouwenspositie. We kunnen ons ook niet voorstellen dat er raadsleden zijn die een andere mening zijn toegedaan.

Naast het feit dat het vertrouwen weg is en de schijn van belangenverstrengeling is aangetoond constateren wij ook dat er buitensporig kwistig met ons belastinggeld is omgegaan en dat dat in de zakken van onze wethouder en zijn familie is verdwenen. VVD Venray roept de wethouder en zijn familie op om de bevoordeling financieel te compenseren en daarmee terug te geven aan de bevolking.

Deze wethouder vertrouwen we niet meer en dus hebben we een motie van wantrouwen ingediend.