Gemeente moet het MKB koesteren en stimuleren

Het midden- en kleinbedrijf (MKB) vervult een grote en waardevolle rol in de economie. Het is een bron van werkgelegenheid en innovatie. Zeker in Venray behoort het gros van de bedrijven tot het MKB en daarmee is het MKB verantwoordelijk voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid.

Volgens VVD Venray alle reden voor de gemeente om er, in samenspraak met de ondernemers, zorg voor te dragen dat Venray een zo goed mogelijk ondernemersklimaat heeft en een zo aantrekkelijk mogelijke vestigingsplaats is voor (MKB-) bedrijven.

Elke 2 jaar onderzoekt MKB-Nederland alle gemeenten en kunnen MKB-ondernemers zich uitspreken over het lokale ondernemersklimaat. Onlangs is het resultaat over 2018 bekend geworden: Venray staat in de lijst van 100 MKB-vriendelijkste gemeenten op de 71e plaats. Dat is geen slecht resultaat maar volgens VVD Venray geen reden om niet te kijken of het beter kan. De gemeente én het MKB moeten daarvoor natuurlijk wel een scherp beeld hebben van de huidige situatie en van de verbetermogelijkheden.

Daarom heeft VVD Venray dit onderwerp geagendeerd om te bespreken in de raadscommissie. Ons voorstel is daarbij om een analyse op het rapport van het MKB-onderzoek uit te voeren om te kijken wat er goed gaat en waar we nog aan moeten werken.

Niet omdat wij zo graag willen stijgen in de top-100 (ook leuk trouwens) van MKB‑vriendelijkste gemeenten, maar vooral om het MKB in Venray zo stevig mogelijk te positioneren en om lokaal ondernemerschap zo goed mogelijk te stimuleren.

Harrie Van Oosterhout
VVD Venray