Met honderd handtekeningen…

Burgers in Venray krijgen voortaan de mogelijkheid om een onderwerp op de raadsagenda te laten plaatsen, als hun voorstel door tenminste honderd handtekeningen wordt ondersteund.
Dat werd unaniem besloten tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 30 januari.

Momenteel bestaat er geen formele mogelijkheid voor inwoners van Venray om een onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen. De raadswerkgroep burgercontacten heeft hier verandering in gebracht. Met een burgerinitiatief mogen inwoners van Venray voortaan zelf een onderwerp indienen dat besproken gaat worden in de gemeenteraad. Daarvoor moeten zij wel minimaal honderd handtekening van ondersteuners verzamelen.

Onderwerpen die niet besproken kunnen worden in de gemeenteraad naar aanleiding van een burgerinitiatief zijn vragen over het gemeentelijk beleid, klachten over een gedraging van het gemeentebestuur en onderwerpen die niet horen bij de bevoegdheid van de raad.

Burgers bij politiek betrekken
Bram Dirkx (VVD) was één van de leden van de raadswerkgroep burgercontacten en initiatiefnemer van het voorstel. “We zien in onze eigen gemeente veel burgers die betrokken en zijn en hun ideeën delen met raadsleden of wethouders. Als werkgroep hebben we gekeken hoe we die burgers het beste bij de politiek kunnen betrekken, want zij weten immers vaak wat het beste is voor hun buurt of wijk. Met dit voorstel kunnen ze nu een onderwerp op de raadsagenda zetten en hun onderwerp verdedigen in de raad. Het is een prachtig instrument, dat inwoners een stem geeft.”