Meer muziek in de klas

Music lesson with kids

Er is steeds minder jeugd die muziek maakt. Veel leraren zijn gestopt of hebben nauwelijks of geen leerlingen meer. Sinds het stoppen van het Kunstencentrum Jerusalem verdween muziek in de klas bij een aantal basisscholen. Er wordt nog wel cultuur in de klas gegeven, maar dat kan ook gaan over andere cultuurdisciplines.

Muziek is een belangrijk onderdeel van onze cultuur. Juist Limburg kent veel tradities met harmonieën en fanfares. Maar zeker ook modernere muziekbands- en gezelschappen vonden hun oorsprong in onze regio. Kinderen in aanraking brengen met muziek is daarom alleen al waardevol. Maar muziek is nog meer dan dat. Muziek maken is ook nog eens erg goed voor de ontwikkeling van jonge hersenen. Het heeft een positief effect op taalontwikkeling, wiskundig inzicht (door de patronen), sociale vaardigheden (door het samenspel) en fijne motoriek. Muzieklessen stimuleren de ontwikkeling van discipline en geduld en leert het kind omgaan met kritiek en het krijgen van zelfvertrouwen. Tot slot maak je via de muziek ook nog eens kennis met veel andere culturen!

Veel partijen hebben een rol bij stimuleren van muziek bij de jeugd, zoals de muziekverenigingen zelf, de muziekdocenten, lokale en regionale overheden, bedrijven, serviceclubs en poppodia. Maar de meest directe – en daarmee onmisbare- invloed komt vanuit de ouders en de schoolklas van het kind. De lokale politiek kan ouders en kinderen niks opleggen of verplichten. Maar we kunnen wel bijdragen aan de lokale muziekcultuur, via de voorzieningen in onze gemeente. Zo wil VVD Venray toegang tot laagdrempelig muziekonderwijs blijven stimuleren!