Lokale samenwerking tegen sluiting HAP in gevaar

Teamwork and cooperation concept

Vorige maand leken alle partijen nog eensgezind. Raadsbreed werd opgeroepen tot een extra raadsvergadering en werd het college verzocht alles in het werk te stellen om de HAP voor Venray te behouden. Een paar partijen kiezen nu helaas een eigen koers.

SP Venray heeft vanaf het begin goede initiatieven getoond om de bevolking van Venray een stem te geven in deze discussie. Ze hebben een facebookgroep opgezet en zijn een petitie gestart. Afgelopen maandag hebben ze inwoners van Venray en de politieke partijen uitgenodigd voor een zoom sessie met als doel de hap voor Venray te behouden. Helaas bleek deze sessie een landelijke campagneavond van de SP. Dat VVD Venray verschilt van mening met SP Venray over de landelijke politiek en de invloed ervan op de acute huisartsenzorg zal niemand verbazen. Maar het is wel jammer dat door alleen hierop te focussen een kans wordt gemist om samen op te trekken voor het behoud van de Venrayse HAP.

Nog veel bonter in onze ogen maakt Venray Lokaal het. In het geheim (er zat een embargo op tot vandaag!) is deze coalitiepartij al weken niet meer bezig om de HAP in Venray open te houden. Ze accepteren de sluiting en werken aan een plan om de inwoners van Venray de broodnodige acute zorg te gaan leveren via beeldbellen. Ze steunen hiermee het voorstel van Cohesie. VVD Venray vindt dat de spoedhuisartsenzorg geen beeldbelexperiment mag worden. Dat de reguliere zorg hiermee gaat experimenteren is prima. Maar wanneer de nood aan de man is moet huisartsenzorg fysiek dichtbij zijn.

VVD Venray roept de andere lokale politieke partijen op het eigen belang even opzij te zetten en samen op te komen voor de kwaliteit van zorg van de Venrayse bevolking. Laten we op dit dossier samen voor het behoud van de huisartsenpost gaan. De verkiezingsstrijd kan nog best een jaartje wachten!