Leren van Corona in Venray

Corona virus flu ncov 2019 cell world health crysis

Na een aantal weken te leven met de gevolgen van corona op onze Venrayse samenleving lijkt het of een aantal actuele onderwerpen een nieuwe dimensie krijgt. Maar is dat wel zo? Of worden latente zwakke plekken in onze lokale samenleving pijnlijk vergroot?

Als eerste denk ik aan onze ouderen, een kwetsbare groep, met het gevaar voor vereenzaming continu op de loer. En de enorme druk op de voorzieningen en zorgverleners en mantelzorgers die zich zo hard inzetten voor deze dorpsgenoten.

En wat te denken aan onze lokale ondernemers zoals (detail)handel, horeca. Het centrum van Venray had al een lastige uitdaging, de hardwerkende groep ondernemers die dit nog overeind hielden krijgen het stevig voor de kiezen. Veel andere Venrayse ondernemers zien in een paar maanden het werk van jaren verdampen.

Niet vaak benoemd, maar ook zwaar getroffen: onze sport- en cultuursector. Veel zelfstandigen in deze sector zijn hun inkomen kwijt. En wat te denken van onze verenigingen? Sommige waren al jaren aan het krimpen. Er zijn geen trainingen en repetities meer. Laat staan wedstrijden en optredens.

De acute aanpak van de coronacrisis, zowel lokaal als landelijk vereist regie en leiderschap. Maar ik hoop dat we ook een langdurige les kunnen trekken uit deze en de vele andere lokale gevolgen. Laat ons solidair zijn en elkaar helpen waar het nodig is. ‘’Wederkerigheid tussen bedrijf en omgeving, tussen mensen. Het besef dat het alleen goed gaat met jezelf als het met die anderen ook goed gaat.’’ (naar Klaas Dijkhof)