Klein leed in de Grote Straat

No cycling sign

In een overvolle raadsagenda is deze week ook het “Beleidsplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving” aan de orde. Daarin worden onder meer de prioriteiten aangegeven voor toezicht en handhaving. Wat VVD-Venray betreft is er met dat plan op zich weinig mis, dat moeten we gewoon hebben. Maar waar het daarna op aankomt is hoe de uitvoering plaatsvindt. En daar hebben wij nog wel wat te wensen. Want niet alleen wij, maar ook veel andere inwoners van Venray, vinden het gedrag van fietsers in het voetgangersgebied al sinds jaar en dag een grote ergernis.

Dát het veel inwoners en bezoekers van het winkelcentrum een doorn in het oog is staat buiten kijf. Vraag de mensen naar wat beter kan in Venray en het meest gegeven antwoord is: “doe iets aan de overlast van fietsers in het winkelcentrum”. Overigens vaak in een adem gecombineerd met ergernis over te hard scheurende scootmobilisten en autoverkeer.

In het beleidsplan krijgt dit onderwerp een prioriteit: “gemiddeld”. Dat betekent volgens het plan dat “als we deze activiteiten niet meer zouden uitvoeren ze een beperkte kans geven op negatieve gevolgen voor de leefomgeving”. VVD-Venray is er echter van overtuigd dat als je dit laat lopen de overlast verergert. Met alle gevolgen voor de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het winkelcentrum zelf.

We willen in Venray een aangenaam kernwinkelgebied houden. Dan is het niet teveel gevraagd om op dagelijkse basis de BOA’s een rondje door het winkelcentrum te laten doen. Volgens VVD-Venray een kosten-efficiënte manier om het winkelcentrum aantrekkelijk te houden.