Kernenergie nu (oproep samen met Horst en Peel en Maas)

Nuclear Power Plant In River Landscape

Nederland werkt aan een energiesysteem waarbij nauwelijks nog CO2 vrijkomt. In 2050 moet de energievoorziening bijna helemaal duurzaam en CO2-neutraal zijn. Een overgang naar een duurzame energievoorziening is belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan. Daarbij is het belangrijk dat we voor energie niet helemaal afhankelijk worden van andere landen.

Als gemeenten spelen we daar uiteraard een eigen rol in. Een duurzaam energiesysteem begint immers bij de inwoners en de bedrijven. Iedereen die dat kan, moet zorgen voor een passende bijdrage. Ook in Noord-Limburg. Maar juist die “passende” invulling is voor iedere gemeente anders. Zo hebben kustgemeentes in het westen een hele andere uitgangspositie dan gemeentes in Noord Limburg. Hier moeten eventuele windmolens bijvoorbeeld veel hoger de lucht in om een vergelijkbaar rendement te maken.

De landelijke overheid kan de verantwoordelijkheid voor de transitiedoelstellingen ook niet zomaar helemaal over de schutting gooien naar provincies en gemeentes. Een centrale aansturing is onontbeerlijk: Ook kleine, lokale energieprojecten zullen vaak toch op een of andere manier gebruikmaken van een centraal elektriciteitsnet. De laatste tijd merken we steeds vaker dat we hier met aansluitproblemen te maken krijgen.

Als je echt meters wilt maken met de energietransitie, dan is een centrale aansturing daarom alleen al onmisbaar. Met allemaal relatief kleine systemen wordt het heel ingewikkeld om straks CO2 neutraal te voorzien in de totale Nederlandse energiebehoefte.

De VVD Fracties van Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas pleiten er daarom voor om nu een voortvarende start te maken met de bouw van één of meerdere nieuwe kerncentrales. Eén kerncentrale levert evenveel energie als honderden windturbines. De oppervlakte die je zou moet volleggen met zonnepanelen om aan deze energieproductie te tippen is er gewoonweg niet. Daarom niet langer wachten, maar gewoon… doen!