Jong geleerd….

Close up of podium with speaker in auditorium

Vorige week was de eerste editie van het Sprekersplein in het gemeentehuis. Een nieuw concept om de gemeente, raad en college dichter bij de burger te brengen en andersom. Het Sprekersplein is in de plaats gekomen van het spreekrecht tijdens de raad en de raadscommissies.

De eerste editie was erg geslaagd met een gevarieerde agenda met vele toehoorders en sprekers. Van de ambities van Greenport, de schetsen van het nieuwe Gouden Leeuwterrein tot een bewogen inwoner die veel kritische vragen stelde aan het college over het voorgestelde beleid rondom zonneparken. Vijf jongerencentra hielden een korte pitch om de raad te overtuigen om voor het ingediende plan en de daarvoor benodigde financiën te stemmen.

Het spits werd afgebeten door een 13-jarige dame die graag met de jeugd een rol wil spelen in de lokale politiek. Ze had een sterk verhaal met een duidelijke boodschap. De jeugd wil meedoen!! Het was niet zomaar een oproep maar er was goed over nagedacht: het waarom, het hoe en hoe vaak dat zou kunnen plaatsvinden. We hebben deze talentvolle dame direct uitgenodigd voor de komende bijeenkomst van de raadswerkgroep burgercontacten. We gaan dan samen de mogelijkheden bespreken. Fantastisch om te zien dat een dergelijke vraag een platform heeft gekregen en nu meteen een concreet vervolg krijgt. Wat ons betreft een zeer geslaagde eerste Sprekersplein. Wilt u meepraten over onderwerpen die op de agenda van de raad of de raadscommissies staan? Of wilt u zelf een onderwerp aandragen? Meld u dan aan voor het volgende sprekersplein.