Incidentenpolitiek

Er is ineens veel ophef over de sloop van het postkantoor. Dat is opmerkelijk, de vergunning tot sloop is immers al 10 jaar geleden afgegeven. Zowel oppositie- als coalitiepartijen roepen om het hardst dat het postkantoor behouden moet blijven.

Dat mag allemaal wat kosten. Los van de herstelkosten voor dit lang geleden constructief afgeschreven gebouw zal eerst de eigenaar schadeloosgesteld moeten worden. Daarna als het pand van de gemeente is kunnen we het overblijfsel duur gaan verbouwen zonder dat dat ooit kan renderen. De uitstraling moet immers hetzelfde blijven. De Venrayse burgers gaan dit samen betalen.

Dit geld kunnen we wat VVD Venray betreft echt beter besteden aan zaken als de zorg, het sociaal domein of de veiligheid in onze gemeente.

VVD Venray snapt best dat de opruiende foto’s in de media tot verontwaardiging zorgen. Uiteraard moet er iets gebouwd worden in een bij de locatie passende (bouw)stijl. Maar navraag leert dat deze foto’s ook helemaal niet de plannen van de eigenaar weergeven en dat juist gezocht wordt naar een stijlvolle oplossing!

Toch begrijpt VVD Venray de ophef wel. Ook bij de andere lokale partijen. Dossiers sluimeren jarenlang stilletjes op de achtergrond en vlak voor de deadline wordt de gemeenteraad geconfronteerd met lastige dilemma’s. Er is een gebrek aan zorgvuldig opgezet en breed gedragen beleid. Het gevolg? Incidentenpolitiek.

Wat betreft waardevolle en beeldbepalende panden in Venray, ook wij willen deze zoveel als mogelijk behouden. Laten we daarom nú een breed gedragen beleid maken om dit soort incidentenpolitiek in de toekomst te voorkomen!