I want you, Babe

Young piglet

De wereld is onderweg naar 9 miljard inwoners. Voor de meesten bestaat het dieet vandaag nog vooral uit rijst. Dat verandert naar meer groenten, fruit en vlees.

Dat extra voedsel moet ergens geproduceerd worden en wel zo duurzaam mogelijk. In tegenstelling tot wat veel mensen denken stijgt ook in Nederland de consumptie van vlees nog steeds: momenteel 77,8 kg per inwoner per jaar.

De hele wereld kijkt naar Nederland als voorbeeld om vlees en groenten duurzaam te produceren. Venray is daarbij een heel belangrijke gemeente.

Met minimaal gebruik van grond, met de laagste uitstoot (fijnstof, geur, CO2 etc) per eenheid productie, met de hoogste standaarden qua dierenwelzijn. En bovenal met de meest innovatieve keten van veredeling tot aan voedselverwerking en milieubeschermende maatregelen. Met als resultaat het veiligste en meest betrouwbare voedsel!

Dat zijn feiten die in schril contrast staan met veel fabels die we elke dag te horen krijgen.

De moraal van dit verhaal: als je boeren en tuinders wegjaagt uit onze regio, zoals veel partijen willen, wordt de wereld daar slechter van, want dat voedsel zal ergens anders geproduceerd gaan worden, maar dan minder duurzaam.

Hoeft er dan niks te veranderen?  Juist wel: hanteer duidelijke en consistente regels waar onze boeren zich aan moeten houden en verander die niet meer elke dag. Jaag ze niet weg, maar stimuleer ze juist om te innoveren. Dat maakt Venray niet alleen groener, het maakt onze bedrijven ook sterker, want zij kunnen vervolgens de wereld in met vooruitstrevende producten om ook in andere landen de productie en verwerking van voedsel te verduurzamen.