Huisartsenpost wisselgeld in onderhandelingen

Stethoscope With Euro

De huisartsen in Noord-Limburg, verenigd in organisatie Cohesie, praten de laatste maanden over de sluiting van de huisartsenpost in Venray. Venrayse inwoners moeten dan voortaan naar de huisartsenpost in Venlo.

Cohesie is een organisatie voor en door huisartsen. Zo kunnen ze hun krachten bundelen. Veel belangen overstijgen namelijk dat van de individuele huisartsenpraktijk. Soms zijn dit belangen voor de inwoners. Denk aan scholing, goede ICT-verbindingen met andere zorgprofessionals of het verbeteren van (regionale) zorgafspraken. Juist in deze tijd kan Cohesie haar meerwaarde voor de patiënten laten zien.

Cohesie behartigt aan de andere kant ook direct de belangen van de huisartsen zelf, denk aan de onderhandelingen met zorgverzekeraars over de vergoeding. Zorgverzekeraars zijn machtige partijen, dus voor de huisartsen in Noord-Limburg is het belangrijk dat ze een sterk front vormen.

De huisartsenpost in Venray dreigt nu het kind van de rekening te worden. Het is nu eenmaal voordeliger om maar één post open te houden in plaats van twee. De huisartsenpost in Venray is dan slechts wisselgeld in onderhandelingen.

Op de site van Cohesie lees ik het motto: “Cohesie, heel Noord-Limburg wordt er beter van”. Als de plannen doorgaan, gaat díe vlieger echter niet meer op voor de Venrayse inwoners.

Uiteindelijk beslissen de Noord-Limburgse huisartsen dit zelf. Ze stemmen 26 oktober in een ALV. VVD Venray doet een oproep aan alle huisartsen in Noord-Limburg om dit besluit niet te nemen. En we vragen het college het gesprek aan te gaan met Cohesie om op zoek te gaan naar mogelijkheden de huisartsenpost voor Venray te behouden.