Hoog tijd voor een helder beleid

Old Tennis Court

Binnenkort staat de financiering van sportaccommodaties op de agenda van de gemeenteraad. Dat werd tijd ook, want het beleidsplan wat er nu ligt is al erg oud. Daarnaast is het erg onduidelijk.Mede daardoor bekruipt ons het gevoel dat er momenteel met meerdere maten wordt gemeten en dat leidt weer tot de nodige onrust.

VVD Venray vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen, maar zeker alle kinderen, in Venray toegang hebben tot een breedtesport om actief te sporten. En dan maakt het niet uit welke sport dat is. Het uitgangspunt daarbij is dat de bijbehorende sportaccommodaties moeten voorzien in behoeftes van de inwoners.

Daarbij gaan we zeker uit van een stukje eigen verantwoordelijkheid van de verenigingen. Maar gezien het gemeenschappelijke belang moeten alle vitale sportverenigingen weten wat voor ondersteuning ze van de gemeente kunnen verwachten. En met vitaal bedoelen we in deze context dat deze vereniging voor een actieve groep leden sport organiseert op een toekomstbestendige manier en daarmee bijdraagt aan een behoefte in de gemeente.

Dat begint met een transparant en eenduidig accommodatiebeleid waar verenigingen letterlijk op moeten kunnen bouwen als het gaat om de ondersteuning die ze mogen verwachten voor de basisvoorzieningen van hun club. Voor onze gemeente is het daarbij ook essentieel dat daarbij een evenwichtige verdeling tussen alle woonkernen tot stand komt.

Zoals bij alle gemeentelijke subsidies geldt dat deze doelmatig en doeltreffend moeten worden ingezet, het blijft immers het belastinggeld van de inwoner van Venray. Mede daarom pleiten wij erg voor samenwerking tussen (sport)verenigingen.