Hoezo rem op aantal centrumevenementen?

People dancing and cheering at festival

Afgelopen week werden we verrast door de media die stellen dat ons college het aantal evenementen in ons centrum wil verminderen. Dit om tegemoet te komen aan de wens van centrumbewoners die meer rust willen.

VVD Venray vindt het belangrijk dat er veel te beleven is en blijft in ons centrum. Evenementen horen daarbij. Juist ook voldoende festiviteiten met dans en muziek zorgen voor een culturele en sociale boost voor alle inwoners en bezoekers van onze gemeente.

Ook de timing van deze aankondiging komt na anderhalf jaar evenementstilte als een donderslag bij heldere hemel. Hoe kun je de sectoren die zo lang stilgelegen hebben, de horeca, de evenementenbranche, onze muzikanten en dansers juist nu vertellen dat er in Venray minder podium voor ze komt?

Daarbij moet ook gezegd worden dat niet de evenementen zelf de oorzaak zijn van eventuele overlast, maar dat juist het niet nakomen van afspraken (langer doorgaan, volume etc) of grensoverschrijdend gedrag van enkele bezoekers (lawaai, plassen of vandalisme) zorgen voor een inbreuk op het woongenot van onze centrumbewoners.

Uiteraard moeten er afspraken gelden rond evenementen en onze centrumbewoners hebben er recht op dat deze worden nagekomen en dat hierop wordt toegezien. De gemeente heeft hier samen met de organisatoren van de evenementen een verantwoordelijkheid in.

Voor ons is dit voornemen van ons college daarom nog geen uitgemaakte zaak en we zullen samen met de stakeholders en de gemeenteraad het gesprek aangaan om een betere oplossing te vinden, zonder te snijden in het aantal evenementen.