Het veld weer op!

Pair of man sport shoes on green field

Wij vinden het belangrijk dat de iedereen – en zeker de jeugd – toegang heeft tot breedtesport zodat ze actief kunnen sporten. Na ruim 10 jaar ligt er voor clubs en sportverenigingen nu eindelijk een geactualiseerd accommodatiebeleid. Dat heeft lang op zich laten wachten. Het oude beleid was gedateerd en voor veel verenigingen was het niet helder. Daarnaast was het zeker niet eenduidig.

Voor wat het beleid naar de clubs en verenigingen toe betreft is het motto van VVD Venray ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Met dit nieuwe beleid is de eerste stap hiertoe gezet. Vitale clubs en verenigingen krijgen nu duidelijkheid over de ondersteuning die ze mogen verwachten, zodat ze de schouders er weer onder kunnen zetten.

Daarbij past ook eigen verantwoordelijkheid bij de clubs zelf. De gemeente heeft een ondersteunende en faciliterende rol, de clubs kunnen daarmee aan de slag voor hun eigen plannen. Wij zien dat veel vrijwilligers, clubs en verenigingen zich hier al hard voor inspannen.

De eigendommen, onderhoudskosten, financiële gezondheid en omvang van de diverse clubs verschillen wel. Daarom is het belangrijk om dit in goed perspectief te blijven zien. Na de zomer van 2022 moeten we wat ons betreft dit beleid gaan evalueren met een beter beeld van de financiële en maatschappelijke consequenties.

Onze nieuwe wethouder Chantal Nijkerken pakt haar verantwoordelijkheid hierin. We zijn blij met haar toezegging dat de ambtenaren – met dit nieuwe beleid – de komende periode op pad gaan en het gesprek gaan voeren met de clubs en verenigingen.