Het goede voorbeeld

Wij zijn het er over het algemeen met z’n allen over eens dat gebruik van zonne-energie een stukje van onze toekomst is. Dat heeft VVD Venray 2 jaar geleden ook verwoord in haar verkiezingsprogramma en is gelukkig ook terug te vinden in het beleid van de gemeente Venray.

Vorige week nog hebben we een stukje geschreven over het gesteggel rond het zonnepark in de Smakt. Nog veel liever zien we echter dat de zonnepanelen op de daken van onze gebouwen terechtkomen. Eén van de dingen die je dan als gemeente kan doen is het goede voorbeeld geven.

De gemeente heeft nu besloten om zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis te leggen. En op het dak van het Jerusalem, het voormalig kunstencentrum Het betreft hier een monument, dus de panelen komen zoveel mogelijk uit het zicht. Hierdoor is het rendement niet optimaal.

Toch is het rendement meer dan genoeg om er als gemeente geld aan over te houden. Daarom rijst de vraag waarom nu pas? En waarom niet heel rap ook op de rest van het maatschappelijk vastgoed dat wordt gebruikt door o.a. sport-, buurt- en jeugdverenigingen. Vaak gebouwen die wat ouder zijn, maar zich uitstekend lenen voor plaatsen van zonnepanelen en andere energiebesparende maatregelen.

Als VVD Venray hopen wij dan ook dat het leggen van zonnepanelen op het gemeentehuis op korte termijn een vervolg krijgt bij de rest van het maatschappelijk vastgoed. Dan geef je niet alleen het goede voorbeeld, maar maak je echt werk van het milieubeleid dat we met elkaar hebben afgesproken.