Gouvernement Maastricht

maastricht-426102_1920

VVD Venray hecht groot belang aan educatie en ontwikkeling. Er is dus ruimte om te leren. In juni zijn commissieleden Dorris en Chiara gestart met een cursus binnen het kweekvijvertraject FAM! Netwerk. Deze cursus richt zich op vrouwen met interesses binnen de politiek en bestaat uit 6 avonden met een uiteenlopend programma.

Vorige week woensdag bezochten we het gouvernement in Maastricht, ook wel genoemd het gouvernement aan de Maas.  Het provinciehuis van Limburg is gelegen aan – en deels in – de rivier de Maas. Het is de zetel van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de commissaris van de Koning van Limburg. Limburg is de enige provincie waar laatstgenoemde wordt aangeduid als ‘gouverneur’. Het gebouw waar hij zetelt heet daarom het gouvernement; een erfenis uit de tijd van de militaire gouverneurs van Maastricht.
Het gebouw werd in 1986 feestelijk geopend door koningin Beatrix en werd wereldwijd bekend door de bijeenkomst van de ‘Europese top’ in 1991 en het tekenen van het verdrag van Maastricht.
Er zijn 1300 schitterende kunstwerken te bewonderen van voornamelijk Limburgse kunstenaars.
Het tweede deel van de avond werd geleid door Karin Straus, fractievoorzitter VVD in het Limburgs parlement en oud-Tweede Kamer lid. In de prachtige vergaderzaal gaf zij ons een beeld van haar carrière in de politiek gecombineerd met het gezinsleven en haar drijfveren. Een inspirerend verhaal voor dames én heren!

Vrijdag 8 november organiseert VVD Venray zelf een excursie naar het gouvernement. Wilt u mee? Dat kan! Neem gerust contact met ons op, bijvoorbeeld via onze website.