Gewoon zoals het hoort!

Als gemeente móet je weten wat er gaande is én dat dat verantwoord is. Dit gaat over huisvesting arbeidsmigranten, anders gezegd internationale werknemers. Vanuit VVD Venray maken ons al jaren zorgen over hierover. En die zorgen zijn niet voor niets, zo bleek ook uit het artikel van deze week van de NRC .

We wisten tot nu niet hoeveel arbeidsmigranten er waren, we wisten niet waar ze “woonden”, we wisten niet hoe ze woonden en, het ergste van al, of dat nog enigszins menswaardig is. De afgelopen jaren is er vaker in de raad over gesproken. Decennialang is er eigenlijk weggekeken en niets geregeld voor ze. Het huidige college maakt er gelukkig werk van. Vanavond stond dan ook het ‘integraal beleid internationale werknemers’ op de agenda van de raadsvergadering.

Als VVD Venray zijn wij blij dat het college begonnen is om deze onaanvaardbare situatie in goede banen te gaan leiden, met integraal en samenhangend beleid. Daarbij verwachten wij overigens dat de uitvoering in de praktijk nog knap lastig kan worden. Maar dat is geen reden om het niet te doen.

Dat is wat ons betreft wél reden om het beleid nu niet verder op te tuigen met extra voorwaarden en regels. Afstandscriteria in bijvoorbeeld km e.d. werken vaak averechts, dat hebben we vanuit het verleden al vaker gemerkt. Inperking qua aantallen idem dito. Vandaar ook dat we tijdens de raadsvergadering tegen de wijzigingsvoorstellen hebben gestemd die andere partijen indienden.

Mogelijke locaties van om en nabij 100 slaapplekken (en/of groter) worden aan de gemeenteraad voorgelegd. En voorwaarde voor mogelijke locaties is ook afstemming met omgeving (omgevingsdialoog).

Bovendien wordt ook de Omgevingswet van kracht; met als motto: ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit’. Die vraagt niet om meer regels. Die vraagt om goed onderbouwde op maat gesneden adviezen én om een goede dialoog met de omgeving.

Het moge duidelijk zijn, wij hebben tijdens de raadsvergadering ingestemd met dit nieuwe beleid. Beleid waar niet alleen VVD Venray, maar waar allerlei gerelateerde problemen in Venray al jaren om vragen. We moeten zaken goed gaan regelen, gewoon zoals het hoort.