Garen op de klos

Spools of thread close-up

Bij de start van de huidige raadsperiode hebben de coalitiepartijen, wat VVD-Venray betreft volkomen terecht, vastgelegd dat duurzaamheid hun bijzondere aandacht verdient en krijgt. Specifiek op de onderdelen energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie zouden in elk geval de maatregelen uit het Energieakkoord en het Klimaatakkoord van Parijs worden uitgevoerd.

Hoe staat de vlag er nu bij, bijna 3 jaar later en 1 jaar voor het aflopen van de raadsperiode? Dat het met de energietransitie voor geen meter loopt in Venray heeft u afgelopen jaren zelf genoegzaam kunnen volgen. En waar het gaat om klimaatadaptatie en circulaire economie staan komende weken eindelijk een tweetal voorstellen op de politieke agenda.

Misschien waren onze verwachtingen wel te hoog en is de teleurstelling daarom des te groter. De verwachting dat er eindelijk “garen op de klos” zou gaan komen eindigt in de constatering dat de visiedocumenten vooral een heleboel algemeenheden bevatten waarmee het doel voor geen meter dichterbij komt. Afgelopen augustus hebben de inwoners van Venray, niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst, het belang kunnen ervaren van maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie.

Waar wij als VVD-Venray voor pleiten is om met beide onderwerpen concreet aan de slag te gaan en werkende weg te leren wat er wellicht nog meer en nog beter kan. Als er onderweg iets niet optimaal verloopt zullen wij dat het college niet kwalijk nemen maar beschouwen als “leergeld”.

Kortom college, niet zo bang, handen uit de mouwen! Het belang is groot.