Financiële noodhulp slachtoffers Turkije

In de raadsvergadering van 21 maart stemden wij tegen het collegevoorstel voor financiële noodhulp aan Turkije. Wij willen iedereen graag informeren hoe wij tot dat standpunt zijn gekomen.

Op 6 februari werden Turkije en Syrië getroffen door een verwoestende aardbeving en verschillende kleinere bevingen. Het is verschrikkelijk om de beelden te zien wat daar gebeurd is en wat er nog iedere dag speelt.

Het is het mooi om te zien dat Giro 555 in Nederland alleen al in de eerste week 108 miljoen euro heeft opgehaald voor deze regio. Het is positief dat burgers zelf de beurs willen trekken voor het goede doel. Bovendien is het tegenwoordig ook veel eenvoudiger geworden om bij een dergelijke actie te doneren. Wij trekken daarom de conclusie dat voor het doen van een donatie helemaal geen overheid nodig is. Burgers kunnen dat prima zelf, zo ook in Venray.

Wij hebben met de gemeente Venray de mond vol van burgerparticipatie, maar met dit voorstel gaan we terug naar een overheid die het wel even overneemt van de burger. Het hiervoor inzetten van overheidsgeld dat via belastingen onvrijwillig opgehaald wordt, zet de burger onnodig buitenspel, omdat de burger niet individueel mee kan bepalen.

Bovendien leidt het tot een zekere willekeur vanuit de overheid; waarom ondersteunen we wel de giro 555 actie voor Turkije, maar niet de giro 555 actie voor de tsunami in Sulawesi of de op dit moment ook lopende Giro 555 actie voor Oekraïne? Het is veel zuiverder om als overheid daar de burger zelf zijn of haar eigen afweging in te laten maken.

Onze fractie is daarom tegen dit collegevoorstel en wij willen ons ook niet door emotionele argumenten over laten halen om bijna € 50.000,- aan Venrays gemeentegeld uit te geven aan giro 555. Dat kan de Venrayse inwoner namelijk prima zelf doen en beslissen.