Ennen boer en ’n vaerke werre knaojende vet

Pig on a farm

“Ennen boer en ’n vaerke werre knaojende vet”

Deze spreuk staat op de Venrodse scheurkalender en slaat de spijker op de kop. Het betekent zoveel  als: wie altijd moppert heeft het zo slecht nog niet. Spreuken uit Venray van vroeger zijn ook anno 2021 een waarheid als een koe. Want “ knaojen”  dát kunnen we en dat doen we dan ook veelvuldig. Over het weer natuurlijk en over het afvalbeleid bijvoorbeeld. Want wie ergert zich niet aan die uitpuilende ondergrondse containers en dan vooral die puinhoop die er naast staat? We mopperen over fietsers in de winkelstraten en bestemmingsplannen met grote logistieke dozen en over vliegveld de Peel, over zonneparken en nog zo veel. Maar zoals het spreekwoord zegt, zo slecht hebben we het eigenlijk niet.  Er wordt meer geknaojd dan “gestuut” op de dingen die goed gaan. Zo is het Annaterrein een parel in wording, steeds meer natuur wordt voor mensen toegankelijk zoals de Leunse Paes en de Oostrumse Heide. De ontwikkeling van Mooder Maas en de Wanssumse haven vordert gestaag. Woningbouwprojecten in de kerkdorpen die de leefbaarheid vergroten en toekomstige opleidingsmogelijkheden bij de HAS en de Universiteit Maastricht door de aansluiting bij de Brightland Campus. De coronamaatregelen worden goed nageleefd en er zijn er mooie burgerinitiatieven om elkaar te helpen in deze lastige periode. We kopen lokaal en hebben oog voor kwetsbaren. Hebt u goede ideeën en wilt u mee bouwen aan een fijne woonplaats, dan bent u welkom bij VVD Venray. Laten we minder knaojen en het samen doen!