Elephant in the room

Shot of elephant in Africa

Tijdens de gemeentelijke begrotingsvergaderingen wordt er vaak door diverse partijen voor de bühne zaken geagendeerd waar men mee kan “scoren” bij de achterban. Over straatnaamborden, watertappunten of extra lantaarnpalen wordt uren gedebatteerd terwijl over het uitgeven van ruim 50% van onze begroting op het breed sociaal domein nauwelijks wordt gesproken. Wist u dat er komend jaar € 66,000,000 wordt besteed aan o.a. WMO, Jeugdzorg en uitkeringen?

Het sociaal domein is uiteraard essentieel voor de leefbaarheid en welzijn van onze inwoners. VVD-Venray maakt zich echter wel sterk om meer focus en sturing te krijgen op de inzet en meer grip op de resultaten van deze grote uitgavenpost die we wel “de vergeten helft van de begroting” kunnen noemen.

Vele gemeentes staan nu al aan de rand van de afgrond of moeten draconische maatregelen nemen om de sterk oplopende kosten in de klauwen te houden.  Maatregelen die de burger direct zal merken en wel op een negatieve manier.

Venray heeft het geluk dat de rand van de financiële afgrond (nu nog) niet in zicht is.  VVD-Venray wil kost wat kost voorkomen dat wij eenzelfde richting uitgaan.

Daarom pleiten wij voor een efficiëntere uitvoering binnen het sociaal domein. We dringen aan op prestatie-indicatoren en een verbeteragenda waar men kan laten zien wat er gedaan wordt om het iedere dag een beetje beter te doen voor de mensen die deze zorg zo hard nodig hebben.

Tenslotte gaat het om grote bedragen van uw belastinggeld. Laten we daar zorgvuldig en efficiënt mee omgaan.