Eerlijk zullen we alles delen, ook het blauw

Police car on the street

VVD Venray wil dat u zich veilig voelt achter uw voordeur en op straat. We vinden dat de politie zichtbaar moet zijn op straat en in de dorpen en de wijken. We vinden dat de politie moet kunnen ingrijpen als mensen de regels overtreden en overlast veroorzaken. Raddraaiers moeten worden opgespoord en aangepakt. We willen dat je in Venray goed en veilig kan wonen.

We komen er echter bekaaid vanaf in onze uitgestrekte gemeente als het gaat om de politiebezetting. Onlangs waren we te gast op het nieuwe politiebureau en kregen hier een rondleiding. We hebben daar vooral gesproken over de flinterdunne bezetting van ons politiecorps Venray-Gennep.  Een dagelijkse spagaat tussen alle politietaken en de karige bezetting die we krijgen toebedeeld.

Jaarlijks daalt het absoluut aantal geregistreerde misdaden in Venray. Maar is dat ook zo? En voelt het ook zo? Het wonen in Venray is de afgelopen jaren sterk veranderd. Venray ‘mien däörp ien de Piel’ met z’n coffeeshops die meer dan 500,000 bezoekers trekken met de daarbij horende ellende, toenemende ondermijning, opgepakte maffiakopstukken, gebiedsverboden en het sterk toenemende aantal incidenten met mensen met verward gedrag. Daar hoort een passende politiebezetting bij.

De politieleiding moet alle nodige instrumenten kunnen inzetten om delinquenten op te sporen en aan te pakken. Uiteraard verwachten we ook van onze nieuwe burgemeester dat hij actief gebruik gaat maken van zijn bevoegdheden om de openbare orde te handhaven en overlast te bestrijden.

We betalen hier allemaal belasting voor maar zien daar nog veel te weinig blauw voor terug.