De Pieël ien brând

Red Flame of Fire with Different Figures on Background Burning Dry Grass in Spring Forest

De Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN), die onder meer verantwoordelijk is voor onze brandweerzorg, wil de “Gezondste en Veiligste regio” worden de komende jaren. Dat is nogal een ambitie die zij hiermee uitspreekt. De Veiligste regio! Dat klinkt goed, maar is het dat ook? Niet dus. Zelfs de oude ambitie om 50% van de wettelijke dekking te halen laat de Veiligheidsregio varen omdat het niet haalbaar zou zijn.

We zijn trots op onze Venrayse professionele en vrijwillige brandweerlieden. Laat daar geen misverstand over bestaan. We hebben een goed corps en zeer goed opgeleide brandweermensen. Waar we ons echter grote zorgen over maken is het aandeel van de middelen voor brandweerdekking in onze regio die aan Venray wordt toebedeeld. Tijdens kantooruren is de situatie in Venray nog enigszins acceptabel, maar in de weekenden en de avonduren (en dat is ruim 75% van de tijd!) hebben we de allerlaagste dekking in de gehele regio (ongeveer 7 % van de wettelijke normen).  Dit vindt VVD Venray niet kunnen. Zeker omdat de Venrayse burger nu betaalt voor kazernes en andere dekkingsmiddelen in andere gemeentes. Zo heeft bijvoorbeeld Horst 4 kazernes en Peel en Maas zelfs 5. Venray moet het er met eentje moeten doen en suggesties van onze kant voor extra materieel of bemensing worden afgedaan als niet betaalbaar. Dat is toch wel erg vreemd.
VVD Venray heeft veiligheid hoog in het vaandel en vindt dat politie, brandweer en ambulance 24 uur per dag beschikbaar moet zijn, op een fatsoenlijk, redelijk en haalbaar niveau. Daar blijven we ons voor inzetten.