De nieuwe raad in opleiding

Row of light bulb with a one glowing. Idea and innovation concept.

Afgelopen vrijdag waren we met een groot deel van nieuwe raad een dag op pad. We werden ’s ochtends ontvangen op de Brightlands Campus bij Greenport in Venlo.

Hier kregen we o.a. een inspirerende presentatie van Kipster, een presentatie over de agrofoodsector en een presentatie van de nieuwe CEO van Brightlands Campus.  Als raadslid is het belangrijk om lokaal de goede besluiten te kunnen nemen. Dergelijke presentaties lijken op het eerste oog dan misschien minder relevant voor Venray, maar het is belangrijk om te weten dat we als lokale gemeente ook breder een rol hebben. Dat biedt ook kansen voor onze regio en dus ook voor Venray. Het is verleidelijk om puur lokaal te denken, maar daar doen we Venray mee te kort.

Zo vertelde de CEO over de samenwerking tussen onderwijs, de industrie en de overheid (triple helix). Deze drie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en heb je nodig voor regionale economische groei en innovatie. Op de campus werken ondernemers, studenten en wetenschappers samen voor gezonde voeding, future farming en bio-circulaire economie. Wist je trouwens dat er nog drie andere Brightlands Campussen zijn in Limburg?

’s Middags gingen we terug naar het gemeentehuis waar we informatie kregen over allerlei thema’s en hebben we kennis gemaakt met de ambtelijke collega’s van diverse afdelingen. Zo worden we als nieuwe raadsleden opgeleid en op weg geholpen in de gemeente. Het was een geslaagde dag met ook wel het besef dat dit nog maar het prille begin is.