Corona en het centrum van Venray

Foto: Cristel Voesten

Op 3 maart 2020 schreef ik een artikel dat Venray aan een nieuw centrum-masterplan toe is. We kregen ondertussen te maken met Corona en nu knokken ondernemers zich vindingrijk een weg uit een moeilijke periode.

Welke invloed heeft Corona op ons centrum? Dat zou zo maar eens een positieve kunnen zijn. Nederlanders blijven meer thuis en gaan in eigen land op vakantie. Mensen hebben behoefte aan een veilige gezelligheid en dat kan in een centrumgebied waar de ondernemer zijn klant nog kent, in Venray dus!

VVD Venray ziet juist nu positieve ontwikkelingen in ons centrum. Zo vinden wij het Henseniusplein echt veel leuker, het heeft een royale uitstraling. De verplaatsing van de mini-markt op vrijdag en zaterdag is logischer en een succes. De ruimte voor leegstaande panden in het centrum wordt beter benut en gelukkig zien we nog geen toename in de leegstand. Winkeliers zijn weer gaan begrijpen dat elke klant ertoe doet, verhuurders die te hoge huurprijzen rekenen moeten begrijpen dat dit niet is vol te houden. Steeds meer klanten weten het gezellige centrum weer te vinden.

VVD Venray zal vanuit haar politieke opdracht alles doen om te bevorderen dat de ondernemers door gemeentelijk beleid worden gesteund. Het toekomstige Omgevingsplan Centrum kan daarbij helpen omdat het vooral stimuleert en minder verbiedt. Afstemming tussen ondernemers onderling, met de centruminwoners en gemeente wordt de standaard. VVD Venray wil dat de gemeente dit overleg zo nodig faciliteert. Wilt u ook meepraten over het centrum of andere zaken, u bent van harte welkom!